EFOP-3.1.2-16 - „A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében” 2019. 01. 06., Vasárnap, 15:57
Ezúton értesítjük a tisztelt támogatást igénylőket, hogy módosult a Széchenyi 2020 keretében megjelent „A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében” című (EFOP-3.1.2-16 kódszámú) felhívás, az alábbiak szerint:
Eredeti szövegezés:
A végzettség nélküli iskola elhagyási arány az Európai Unió átlagában 2003-tól folyamatosan csökken, 2015-ben 10,9% volt. Hazánkban – a 2008–2010 közötti trendszerű csökkenést (javulást) követően – 2010 és 2013 között folyamatos emelkedés volt tapasztalható. 2014-ben az arány ismét csökkent és elérte a 11,4%-ot, majd 2015. ideiglenes adatai szerint 11,6%-ra emelkedett
A 2014/2015. tanévben az általános iskolai nevelés-oktatásban 1736 tanuló nem szerzett alapfokú végzettséget a tankötelezettségi koron belül. Ezen belül 1699 tanuló lemorzsolódott és új jogviszony sem jött létre, 37 tanuló pedig lemorzsolódott ugyan, de új jogviszony keletkezett, ami azonban a későbbiekben ismét megszűnt. Jelen felhívás célcsoportja elsősorban a lemorzsolódás szempontjából veszélyeztetett általános iskolai korosztály.
Az Országos kompetenciamérés[1] eredményeiből arra lehet következtetni, hogy már a 6. évfolyam végére kialakulnak a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező tanulók közötti teljesítménykülönbségek, és az iskolarendszer a továbbiakban sem képes mérsékelni azokat. A végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésében ezért fontos szerepet játszanak azok a preventív jellegű intézkedések, amelyek az általános iskolai korosztályon belül az iskolaelhagyás szempontjából veszélyeztetett tanulók kiszűrésére irányulnak.
A végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését célzó szakpolitikai keretre vonatkozóan az Európai Unió Oktatási Tanácsa 2011-ben külön ajánlást[2] adott ki, az alábbi területekre kiterjedő stratégia kidolgozását javasolja a Tagállamok számára:
- PREVENCIÓ - azonosítsák a végzettség nélküli iskolaelhagyást előidéző társadalmi és oktatási tényezőket, folyamatosan figyeljék a leginkább veszélyeztetett célcsoportok tanulási pályáját, építsenek ki korai jelzőrendszert a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése céljából.
- INTERVENCIÓ - dolgozzanak ki specifikus beavatkozásokat azok számára, akik ezek nélkül biztosan kihullanának az oktatási rendszerből.
- KOMPENZÁCIÓ - legyenek olyan kompenzáló, második esély programjaik, amelyek a nappali tagozatos, iskola-rendszerű oktatásból már kimaradtak számára biztosítják a foglalkoztathatósághoz szükséges készségek, képességek elsajátításának esélyét.
Jelen felhívás célja a végzettség nélküli iskolaelhagyásra vonatkozó stratégia prevenciós célú beavatkozásainak megalapozása, míg az intervenciós és a kompenzációs célú beavatkozások az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (a továbbiakban: EFOP) 3. prioritási tengelyében meghirdetendő egyéb felhívások keretében fog megtörténni.
Jelen felhívás keretében a prevenciót az alábbi beavatkozások szolgálják:
- a lemorzsolódás megelőzésére alkalmas, tanulást támogató pedagógiai módszerek kidolgozása, és országos elterjesztése az alapfokú oktatásban résztvevők számára
- a pedagógiai szemléletváltás elősegítését szolgáló pedagógusképzési és továbbképzési tartalmak megújítása
A fentiekből következően jelen felhívás céljai közvetetten a végzettség nélküli iskolaelhagyásnak kitett, az iskolai kudarc szempontjából veszélyeztetett gyermekek/tanulók csoportjának támogatását szolgálják.
Módosult szövegezés:
A végzettség nélküli iskola elhagyási arány az Európai Unió átlagában 2003-tól folyamatosan csökken, 2015-ben 10,9% volt. Hazánkban – a 2008–2010 közötti trendszerű csökkenést (javulást) követően – 2010 és 2013 között folyamatos emelkedés volt tapasztalható. 2014-ben az arány ismét csökkent és elérte a 11,4%-ot, majd 2015. ideiglenes adatai szerint 11,6%-ra emelkedett
A 2014/2015. tanévben az általános iskolai nevelés-oktatásban 1736 tanuló nem szerzett alapfokú végzettséget a tankötelezettségi koron belül. Ezen belül 1699 tanuló lemorzsolódott és új jogviszony sem jött létre, 37 tanuló pedig lemorzsolódott ugyan, de új jogviszony keletkezett, ami azonban a későbbiekben ismét megszűnt. Jelen felhívás célcsoportja elsősorban a lemorzsolódás szempontjából veszélyeztetetttanulók.
Az Országos kompetenciamérés[3] eredményeiből arra lehet következtetni, hogy már a 6. évfolyam végére kialakulnak a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező tanulók közötti teljesítménykülönbségek, és az iskolarendszer a továbbiakban sem képes mérsékelni azokat. A végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésében ezért fontos szerepet játszanak azok a preventív jellegű intézkedések, amelyek a köznevelés rendszerén belül az iskolaelhagyás szempontjából veszélyeztetett tanulók azonosítására irányulnak.
A végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését célzó szakpolitikai keretre vonatkozóan az Európai Unió Oktatási Tanácsa 2011-ben külön ajánlást[4] adott ki, az alábbi területekre kiterjedő stratégia kidolgozását javasolja a Tagállamok számára:
- PREVENCIÓ - azonosítsák a végzettség nélküli iskolaelhagyást előidéző társadalmi és oktatási tényezőket, folyamatosan figyeljék a leginkább veszélyeztetett célcsoportok tanulási pályáját, építsenek ki korai jelzőrendszert a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése céljából.
- INTERVENCIÓ - dolgozzanak ki specifikus beavatkozásokat azok számára, akik ezek nélkül biztosan kihullanának az oktatási rendszerből.
- KOMPENZÁCIÓ - legyenek olyan kompenzáló, második esély programjaik, amelyek a nappali tagozatos, iskola-rendszerű oktatásból már kimaradtak számára biztosítják a foglalkoztathatósághoz szükséges készségek, képességek elsajátításának esélyét.
Jelen felhívás célja a végzettség nélküli iskolaelhagyásra vonatkozó stratégia prevenciós célú beavatkozásainak megalapozása, míg az intervenciós és a kompenzációs célú beavatkozások az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (a továbbiakban: EFOP) 3. prioritási tengelyében meghirdetendő egyéb felhívások keretében fog megtörténni.
Jelen felhívás keretében a prevenciót az alábbi beavatkozások szolgálják:
- az iskolai lemorzsolódás megelőzésére alkalmas, tanulást támogató pedagógiai módszerek kidolgozása, és elterjesztése az alap- és középfokú oktatásban résztvevők számára
- a pedagógiai szemléletváltás elősegítését szolgáló pedagógusképzési és továbbképzési tartalmak megújítása
A fentiekből következően jelen felhívás céljai közvetetten a végzettség nélküli iskolaelhagyásnak kitett, az iskolai kudarc szempontjából veszélyeztetett gyermekek/tanulók csoportjának támogatását szolgálják.
2. Módosult a felhívás 3.1.1.1 Kötelezően megvalósítandó önállóan támogatható tevékenységek fejezet az alábbiak szerint:
I. PROJEKT SZAKMAI MEGVALÓSÍTÁSA
Eredeti szövegezés:
1. A befogadó, nyitottságra ösztönző intézményi nevelés-oktatás pedagógiai eszköztárának fejlesztése, tanulást támogató módszerek kidolgozása
- a gyakorlatban alkalmazott, eredményes nevelési-oktatási pedagógiai módszertanok, módszertani ajánlások, hazai és nemzetközi jó gyakorlatok összegyűjtése, rendszerezése, disszeminációja
- a Nemzeti alaptanterv módszertani alapelveihez illeszkedő, a lemorzsolódás megelőzésére alkalmas pedagógiai módszertani eszköztár (a továbbiakban: komplex alapprogram) fejlesztése, teljes körű kidolgozása a 2007-2013-as programozási időszak eredményeinek – kiemelten a TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 kiemelt projektben kidolgozott komplex nevelési-oktatási programok – felhasználásával. A komplex alapprogram elemeit a 3.2. A projekt műszaki-szakmai tartalmával és a megvalósítással kapcsolatos elvárások című pont „A komplex alapprogram elemei a következők” felsorolás a) – f) pontjai tartalmazzák.
- a komplex alapprogramhoz kapcsolódó ajánlások, módszertani útmutatók elkészítése
- a komplex alapprogram pedagógiai gyakorlatban történő eredményes alkalmazását támogató
szolgáltatások fejlesztése, interaktív fejlesztő környezet kialakításának támogatása
2. A kidolgozott komplex alapprogram intézményi bevezetése és országos elterjesztésének támogatása az alapfokú oktatásban résztvevők számára
- a komplex alapprogram intézményi bevezetéséhez szükséges feladatok ellátása o továbbképzési anyagok elkészítése és akkreditálása
- képzések megtartása a képzők számára
- pilot program indítása o a komplex alapprogram kiválasztott, min. 100 alapfokú intézményben történő kipróbálása, elsődlegesen az alapfokú oktatásban, folyamatos szakmai támogatás mellett
- kipróbálási szakaszban a program folyamatos nyomon követése, értékelése és korrekciója, a folyamatok szakmai minőségbiztosítása
- a komplex alapprogram több ütemben történő országos elterjesztése o a kapcsolódó ütemterv kidolgozása
- szakmai megvalósítók biztosítása, szakértők bevonása, humánerőforrás biztosítása o szakmai tevékenységek nyomonkövetése, minőségbiztosítása és utánkövetése o a komplex alapprogram adaptálása során bevont intézmények mentorálása o hospitálás, támogató műhelyfoglalkozások szervezése o tudásmegosztás, hálózatfejlesztés, disszemináció
- a szakmai megvalósítással összefüggő egyéb tevékenységek támogatása o a komplex alapprogram pedagógiai gyakorlatban történő alkalmazását támogató, aktív tanulást és önálló ismeretszerzést elősegítő tanítási-tanulási környezet kialakítása és a kapcsolódó eszközök beszerzése a bevont intézményekben.
Kizárólag a projekt céljához kapcsolódó, a projekt szakmai megvalósításához szükséges eszközök beszerzése támogatott.
Az 1. pontban meghatározott szempontok szerint kidolgozott komplex alapprogram országos elterjesztésében, a konzorciumvezető központi koordinációja és szakmai minőségbiztosítása mellett, a konzorciumi partnerek aktívan részt vállalnak.
3. Korszerű pedagógiai módszerek elterjesztése, szemléletváltás elősegítése az együttműködés, egyenrangúság, közösségi lét, normativitás alapelvek mentén, valamint a pedagógusképzési és továbbképzési tartalmak megújítása
- a felsőfokú pedagógusképzés tartalmi-módszertani megújítása o a pedagógusképzés módszertani képzési moduljának megújítása, a pedagógiaipszichológiai és a tantárgy-pedagógiai kurzusok kiegészítése és kipróbálása a korszerű pedagógiai módszertani eszköztár (komplex alapprogram) elemeivel,
- a pedagógusképzést nyújtó felsőoktatási intézmények felkészítése a kapcsolódó módszertani képzések megtartására
- a pedagógus-továbbképzési rendszer minőségi fejlesztése o a komplex alapprogram képzési anyagainak és egyéb kapcsolódó módszertani segédletek kidolgozása, előállítása
- a komplex alapprogram tanórai alkalmazására felkészítő akkreditált pedagógustovábbképzések megvalósításának a támogatása
- a szakmai megvalósítással összefüggő egyéb tevékenységek támogatása o a megvalósításhoz és az eredmények fenntartásához szükséges képzési keretek és feltételek biztosítása és a kapcsolódó fejlesztések megvalósítása
4. A komplex alapprogram bevezetésével, országos elterjesztésével összefüggő monitoring és egyéb támogató tevékenység
- a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését, ill. a lemorzsolódás megakadályozását támogató komplex alapprogram elterjesztésének folyamatos nyomon követése, a nyomonkövetési eredmények értékelése, valamint javaslatok készítése a beavatkozások korrekciójára vonatkozóan
- a program elterjesztését támogató pr és kommunikációs tevékenységek, tájékoztató események szervezése
Módosult szövegezés:
1. A befogadó, nyitottságra ösztönző intézményi nevelés-oktatás pedagógiai módszertani eszköztárának fejlesztése, az eredményesebb tanulást támogató módszerek kidolgozása, továbbfejlesztése
- a gyakorlatban alkalmazott, eredményes nevelési-oktatási pedagógiai módszertanok, módszertani ajánlások, hazai és nemzetközi jó gyakorlatok összegyűjtése, rendszerezése, disszeminációja
- a Nemzeti alaptanterv alapelveihez illeszkedő, a lemorzsolódás megelőzésére alkalmas pedagógiai módszertani eszköztár kidolgozása a 2007-2013-as programozási időszak eredményeinek – kiemelten a TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 kiemelt projektben kidolgozott komplex nevelési-oktatási programok – felhasználásával. Az eszköztár elemeit a 3.4.. A projekt műszaki-szakmai tartalmával és a megvalósítással kapcsolatos elvárások című pont „A komplex alapprogram elemei a következők” felsorolás a) – f) pontjai tartalmazzák.
- a pedagógiai módszertani eszköztár pedagógiai gyakorlatban történő eredményes alkalmazását támogató szolgáltatások fejlesztése, kapcsolódó ajánlások, módszertani útmutatók elkészítése, interaktív fejlesztő környezet kialakításának támogatása.
2. A kidolgozott pedagógiai módszertani eszköztár intézményi bevezetése és elterjesztésének támogatása a pedagógiai szemléletváltás elősegítése érdekében
- helyi igényekre reagáló, helyzetfeltáráson alapuló együttműködések kialakítása a bevont köznevelési intézményekkel,
- a heterogén tanulócsoportok nevelését-oktatását segítő módszertani fejlesztések általános elterjesztése folyamatba ágyazott képzések, illetve intézményközpontú támogatás segítségével, o a modellértékű programok intézményi bevezetéséhez szükséges feladatok ellátása, o 30-60-90 órás, illetve a 120 órás (komplex alapprogram) modellértékű programok továbbképzési anyagainak elkészítése és akkreditálása,
- képzések megtartása a képzők számára
- a modellértékű programok elterjesztése o a kapcsolódó feladat – és képzési ütemterv kidolgozása o szakmai megvalósítók biztosítása, szakértők bevonása, humánerőforrás biztosítása o pedagógusok, intézményvezetők, tankerületi központ vezetők tájékoztatása, érzékenyítése
- szakmai tevékenységek nyomonkövetése, minőségbiztosítása és utánkövetése o a komplex alapprogram adaptálása során bevont intézmények mentorálása o hospitálás, támogató műhelyfoglalkozások, workshopok szervezése o tudásmegosztás, hálózatfejlesztés, disszemináció
- a szakmai megvalósítással összefüggő egyéb tevékenységek támogatása o az aktív tanulást és önálló ismeretszerzést elősegítő tanítási-tanulási környezet kialakítása és a kapcsolódó eszközök beszerzése a bevont intézményekben.
Kizárólag a projekt céljához kapcsolódó, a projekt szakmai megvalósításához szükséges eszközök beszerzése támogatott.
3. Korszerű pedagógiai módszerek elterjesztése, szemléletváltás elősegítése az együttműködés, egyenrangúság, közösségi lét, normativitás alapelvek mentén, valamint a pedagógusképzési és továbbképzési tartalmak megújítása
- a felsőfokú pedagógusképzés tartalmi-módszertani megújítása o a pedagógusképzés módszertani képzési moduljának megújítása, a pedagógiaipszichológiai és a tantárgy-pedagógiai kurzusok kiegészítése és kipróbálása a korszerű pedagógiai módszertani eszköztár (komplex alapprogram) elemeivel,
o a pedagógusképzést nyújtó felsőoktatási intézmények felkészítése a kapcsolódó módszertani képzések megtartására
- a pedagógus-továbbképzési rendszer minőségi fejlesztése
- a szakmai megvalósítással összefüggő egyéb tevékenységek támogatása o a megvalósításhoz és az eredmények fenntartásához szükséges képzési keretek és feltételek biztosítása és a kapcsolódó fejlesztések megvalósítása
4. A módszertani eszköztár bevezetésével, elterjesztésével összefüggő monitoring tevékenység
- a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését, ill. a lemorzsolódás megakadályozását támogató pedagógiai módszertani eszközök elterjesztésének folyamatos nyomon követése, a nyomonkövetési eredmények értékelése, valamint javaslatok készítése a beavatkozások korrekciójára vonatkozóan
5. Egyéb támogató tevékenység
- a program elterjesztését támogató pr és kommunikációs tevékenységek, tájékoztató események szervezése
3. Módosult a Felhívás 3.4.1.1. Műszaki és szakmai elvárások fejezete
Eredeti szövegezés:
A projekt tervezés és megvalósítása során kérjük, vegye figyelembe, hogy a projektben létrehozott eredményeknek meg kell majd felelniük az alábbi elvárásoknak.
Közvetlen célcsoport:
- köznevelési intézmények (a lemorzsolódással, a végzettség nélküli iskolaelhagyással kiemelten érintett intézmények) vezetői, pedagógusai, pedagógiai munkát segítő szakemberei;
- az érintett felsőoktatási intézmények pedagógusai, pedagógus jelöltjei.
A projekt műszaki, szakmai tartalmának meghatározásához az alábbi elvárások figyelembe vétele szükséges:
A komplex alapprogram elemei a következők:
- A heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált fejlesztést támogató tanulási környezet megteremtése érdekében
- a pedagógiai gyakorlatban, kiemelten a heterogén tanulói csoportok nevelése-oktatása terén alkalmazott, tanulói motivációt ösztönző tanulásszervezési módszerek és kooperatív tanulási eljárások alkalmazási lehetőségeinek kidolgozása
- A digitális készségek fejlesztése keretében digitális-alapú iskolafejlesztő módszertani elem kidolgozása
- A tanulók digitális kompetenciájának fejlesztését, a digitális írástudás magasabb szintre emelését, az iskolai és iskolán kívüli informatikai képzést támogató pedagógiai módszerek alkalmazása: digitális eszközhasználat, kommunikáció, információ-menedzsment és műveltség kialakítása.
- A pedagógusok digitális tudásának bővítése, részükre a különböző tantárgyak oktatására létrehozott, az oktatás hatékonyságát javító, az órák játékosságát és élményszerűségét növelő digitális tananyagegységek megismertetése, alkalmazása.
- A tanulói kompetenciák fejlesztése keretében logika-alapú iskolafejlesztő módszertani elem kidolgozása
- A kulcskompetenciák, kiemelten a matematikához és a természettudományokhoz szükséges kompetenciák, illetve a logikai gondolkodás fejlesztését elősegítő fejlesztő módszertanok elterjesztésének támogatása.
- Élményszerű, a testmozgáson és mozgásos tanuláson alapuló módszerek és tevékenységek kidolgozása és integrálása a tanulási folyamatba
- A korosztály-specifikus mozgáskoordináció és gyorsaságfejlesztés módszertanának megismerése, adaptálásának köznevelési intézményi szintű elősegítése.
- A művészi készségek és kompetenciák fejlesztése keretében művészet-alapú iskolafejlesztő módszertani elem kidolgozása
- Olyan személyiség- és gyermekközpontú módszerek alkalmazásának a támogatása, amelyek művészeti módszertani programokkal elősegítik a különböző képességű tanulók integrált nevelését-oktatását, erősítik a művészeti tevékenységek személyiség-és közösségfejlesztő szerepét.
- Életvezetéshez kapcsolódó kompetenciák fejlesztése keretében az adaptív életgyakorlat elmélyítését támogató módszertani elem kidolgozása
- Az eredményes életvezetés megalapozása közösségfejlesztő és önfejlesztő magatartás és tevékenységformák kialakításával.
A projektmenedzsmenttel szembeni elvárások:
- A konzorciumvezetőnek vállalnia kell, hogy a projekt menedzsmentjének ellátása érdekében az alábbi személyeket a projekt teljes időtartama alatt biztosítja: - projektmenedzser
- pénzügyi vezető
- A projektgazdának vállalnia kell, hogy a projekt teljes időtartama alatt egy (projekt)menedzsment tapasztalatokkal rendelkező projektmenedzsert alkalmaz munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében, akinek munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 40 órát. A projektmenedzsernek felsőfokú végzettséggel és legalább 3 éves uniós finanszírozású projektekben szerzett szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie a projektmenedzsment területén
- A projekt pénzügyi végrehajtásának biztosítása érdekében a projektgazdának vállalnia kell, hogy a projekt teljes időtartama alatt egy pénzügyi vezető alkalmazását is munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében, akinek a munkára fordított ideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 20 órát. A pénzügyi vezetőnek szakirányú felsőfokú végzettséggel és 3 éves releváns szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie.
- A projektmenedzsmenti feladatok gördülékeny ellátása érdekében lehetőség van munkaviszony, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében 1 fő projektasszisztens alkalmazására.
A konzorciumi tag számára is lehetőség van önálló projektmenedzsment biztosítására, figyelembe véve a projektmenedzsmentre vonatkozó százalékos korlátot (ld. a jelen felhívás 5.7 Az elszámolható költségek mértékére, illetve arányára vonatkozó elvárások pontját).
Szakmai vezetéssel kapcsolatos elvárások:
A konzorciumvezetőnek és a konzorciumi tagnak vállalnia kell, hogy a kiemelt projekt teljes időtartama alatt, a projekt szakmai feladatainak megfelelő színvonalú ellátása érdekében egy-egy szakmai vezetőt alkalmaz munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében, akiknek a munkára fordított ideje a projektben bizonyíthatóan eléri egyenként legalább a heti 20 órát. A szakmai vezetőknek felsőfokú végzettséggel kell rendelkezniük.
A projektmenedzsmenttel kapcsolatos szervezeti feltételek:
- A kiemelt projekt irányítási struktúráját átláthatóan, írásban szükséges rögzíteni, amely egyértelműen tartalmazza a különböző szintű, projektmenedzsmentben részt vevő vezetők feladatait és hatásköreit.
- A programon, szükségletek szerint alprogramokon belül megvalósításra kerülő tevékenységeket, szakmai indokok alapján részfeladatokra szükséges bontani.
- A részfeladatokat úgy kell meghatározni, hogy a részfeladatokért vállalt felelősség és átláthatóság
ne sérüljön.
A fejlesztéssel érintett intézmény kör kiterjed az állami és nem állami fenntartásban lévő alábbi köznevelési intézményekre: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 7. § (1) bekezdés
szerinti
- általános iskola továbbá az Nkt. 20. § (1) bekezdés szerinti
- egységes iskola vagy összetett iskola
- közös igazgatású köznevelési intézmény
A többcélú intézmények közül kizárólag az általános iskolai nevelés-oktatást ellátó intézményegységek vonhatóak be.
Módosult szövegezés:
A projekt tervezés és megvalósítása során kérjük, vegye figyelembe, hogy a projektben létrehozott eredményeknek meg kell majd felelniük az alábbi elvárásoknak.
Közvetlen célcsoport:
- köznevelési intézmények (a lemorzsolódással, a végzettség nélküli iskolaelhagyással kiemelten érintett intézmények) vezetői, pedagógusai, pedagógiai munkát segítő szakemberei;
- az érintett felsőoktatási intézmények pedagógusai, pedagógus jelöltjei.
A projekt műszaki, szakmai tartalmának meghatározásához az alábbi elvárások figyelembe vétele szükséges:
A fejlesztett pedagógiai módszertani eszköztáraknak az alábbi elemek valamelyikéhez kapcsolódniuk kell. Konzorciumi szinten azonban biztosítani szükséges, hogy az itt felsorolt valamennyi elem megvalósul a pedagógus továbbképzések szintjén. A kialakított akkreditált pedagógus továbbképzéseknek legalább 30 órásaknak kell lenniük.
- A heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált fejlesztést támogató tanulási környezet megteremtése érdekében
- a pedagógiai gyakorlatban, kiemelten a heterogén tanulói csoportok nevelése-oktatása terén alkalmazott, tanulói motivációt ösztönző tanulásszervezési módszerek és kooperatív tanulási eljárások alkalmazási lehetőségeinek kidolgozása
- A digitális készségek fejlesztése keretében digitális-alapú iskolafejlesztő módszertani elem kidolgozása
- A tanulók digitális kompetenciájának fejlesztését, a digitális írástudás magasabb szintre emelését, az iskolai és iskolán kívüli informatikai képzést támogató pedagógiai módszerek alkalmazása: digitális eszközhasználat, kommunikáció, információ-menedzsment és műveltség kialakítása.
- A pedagógusok digitális tudásának bővítése, részükre a különböző tantárgyak oktatására létrehozott, az oktatás hatékonyságát javító, az órák játékosságát és élményszerűségét növelő digitális tananyagegységek megismertetése, alkalmazása.
- A tanulói kompetenciák fejlesztése keretében logika-alapú iskolafejlesztő módszertani elem kidolgozása
- A kulcskompetenciák, kiemelten a matematikához és a természettudományokhoz szükséges kompetenciák, illetve a logikai gondolkodás fejlesztését elősegítő fejlesztő módszertanok elterjesztésének támogatása.
- Élményszerű, a testmozgáson és mozgásos tanuláson alapuló módszerek és tevékenységek kidolgozása és integrálása a tanulási folyamatba
- A korosztály-specifikus mozgáskoordináció és gyorsaságfejlesztés módszertanának megismerése, adaptálásának köznevelési intézményi szintű elősegítése.
- A művészi készségek és kompetenciák fejlesztése keretében művészet-alapú iskolafejlesztő módszertani elem kidolgozása
- Olyan személyiség- és gyermekközpontú módszerek alkalmazásának a támogatása, amelyek művészeti módszertani programokkal elősegítik a különböző képességű tanulók integrált nevelését-oktatását, erősítik a művészeti tevékenységek személyiség-és közösségfejlesztő szerepét.
- Életvezetéshez kapcsolódó kompetenciák fejlesztése keretében az adaptív életgyakorlat elmélyítését támogató módszertani elem kidolgozása
- Az eredményes életvezetés megalapozása közösségfejlesztő és önfejlesztő magatartás és tevékenységformák kialakításával.
A projektmenedzsmenttel szembeni elvárások:
- A konzorciumvezetőnek vállalnia kell, hogy a projekt menedzsmentjének ellátása érdekében az alábbi személyeket a projekt teljes időtartama alatt biztosítja: - projektmenedzser
- pénzügyi vezető
- A projektgazdának vállalnia kell, hogy a projekt teljes időtartama alatt egy (projekt)menedzsment tapasztalatokkal rendelkező projektmenedzsert alkalmaz munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében, akinek munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 40 órát. A projektmenedzsernek felsőfokú végzettséggel és legalább 3 éves uniós finanszírozású projektekben szerzett szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie a projektmenedzsment területén
- A projekt pénzügyi végrehajtásának biztosítása érdekében a projektgazdának vállalnia kell, hogy a projekt teljes időtartama alatt egy pénzügyi vezető alkalmazását is munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében, akinek a munkára fordított ideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 20 órát. A pénzügyi vezetőnek szakirányú felsőfokú végzettséggel és 3 éves releváns szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie.
- A projektmenedzsmenti feladatok gördülékeny ellátása érdekében lehetőség van munkaviszony, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében 1 fő projektasszisztens alkalmazására.
A konzorciumi tag számára is lehetőség van önálló projektmenedzsment biztosítására, figyelembe véve a projektmenedzsmentre vonatkozó százalékos korlátot (ld. a jelen felhívás 5.7 Az elszámolható költségek mértékére, illetve arányára vonatkozó elvárások pontját).
Szakmai vezetéssel kapcsolatos elvárások:
A konzorciumvezetőnek és a konzorciumi tagnak vállalnia kell, hogy a kiemelt projekt teljes időtartama alatt, a projekt szakmai feladatainak megfelelő színvonalú ellátása érdekében egy-egy szakmai vezetőt alkalmaz munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében, akiknek a munkára fordított ideje a projektben bizonyíthatóan eléri egyenként legalább a heti 20 órát. A szakmai vezetőknek felsőfokú végzettséggel kell rendelkezniük.
A projektmenedzsmenttel kapcsolatos szervezeti feltételek:
- A kiemelt projekt irányítási struktúráját átláthatóan, írásban szükséges rögzíteni, amely egyértelműen tartalmazza a különböző szintű, projektmenedzsmentben részt vevő vezetők feladatait és hatásköreit.
- A programon, szükségletek szerint alprogramokon belül megvalósításra kerülő tevékenységeket, szakmai indokok alapján részfeladatokra szükséges bontani.
- A részfeladatokat úgy kell meghatározni, hogy a részfeladatokért vállalt felelősség és átláthatóság ne sérüljön.
A fejlesztéssel érintett intézmény kör kiterjed az állami és nem állami fenntartásban lévő alap- és középfokú köznevelési intézményekre.
4. Módosult a Felhívás 3.4.2. Mérföldkövek tervezésével kapcsolatos elvárások fejezete
Eredeti szövegezés:
A projekt megvalósítása során legalább az alábbi mérföldköveket szükséges tervezni:
- mérföldkő: a komplex alapprogram koncepciójának kidolgozása, a kapcsolódó képzési anyagok elkészítése 2017. június 30-ig.
- mérföldkő: a támogatási szerződés megkötésétől számított 12 hónapon belül kezdeményezi kifizetési igénylés benyújtásával a megítélt támogatás legalább 10%-ának felhasználását
- mérföldkő: a komplex alapprogram elterjesztéséhez kapcsolódó pilot program elindítása legalább 100 intézményben 2017. december 31-ig
- mérföldkő: a képzésben, átképzésben részt vevő pedagógusok száma eléri a 6.000 főt, valamint a kifizetési igénylések benyújtása eléri a megítélt támogatás legalább 25%-ának felhasználását 2018. december 31-ig
- mérföldkő: a komplex alapprogram elterjesztése keretében legalább 1.500 intézmény bevonásra kerül, valamint legalább 35.000 pedagógus továbbképzése valósul meg, valamint a kifizetési igénylések benyújtása eléri a megítélt támogatás legalább 40%-ának felhasználását 2021. június 30-ig.
- mérföldkő: a fizikai befejezés időpontjára, a fizikai befejezésig teljesítendő indikátorok és műszaki szakmai eredmények 100 %-ban teljesülnek. Az összes elszámolható költség legalább 95 %-áról kifizetési igénylés kerül benyújtásra.
Módosított szövegezés:
A projekt megvalósítása során legalább az alábbi mérföldköveket szükséges tervezni:
- mérföldkő: a komplex alapprogram koncepció 1.0 verzió kidolgozása, a képzéshez kapcsolódó akkreditációs anyagok akkreditációra benyújtása 2017. december 31-ig.
- mérföldkő: a támogatási szerződés megkötésétől számított 12 hónapon belül kezdeményezi kifizetési igénylés benyújtásával a megítélt támogatás legalább 10%-ának felhasználását
- mérföldkő: a komplex alapprogram elindítása legalább 100 intézményben valamint a kifizetési igénylések benyújtása eléri a megítélt támogatás legalább 25%-ának felhasználását 2018.
szeptember 30-ig
- mérföldkő: a képzésben, átképzésben részt vevő pedagógusok száma eléri a 6.000 főt 2018. december 31-ig
- mérföldkő: a képzésben, átképzésben részt vevő pedagógusok száma eléri a 16.000 főt, valamint a kifizetési igénylések benyújtása eléri a megítélt támogatás legalább 55%-ának felhasználását 2019. október 31-ig
- mérföldkő: a képzésben, átképzésben részt vevő pedagógusok száma eléri a 26.000 főt, valamint a kifizetési igénylések benyújtása eléri a megítélt támogatás legalább 75%-ának felhasználását 2020. október 31-ig
- mérföldkő: a fizikai befejezés időpontjára, a fizikai befejezésig teljesítendő indikátorok és műszaki szakmai eredmények 100 %-ban teljesülnek Az összes elszámolható költség legalább 95 %-áról kifizetési igénylés kerül benyújtásra.2021. szeptember 30-ig
Kapcsolódó felhívás: