Megjelent az ÖNKÉNTES SZEMLE 2024. évi 3. száma - Fókuszban a szülők iskolai bevonódása és önkéntessége 2024. 10. 29., Kedd, 13:16
AKTUÁLIS 2024. 4. ÉVF. 3. SZÁM :: onkentesseg
Az Önkéntes Szemle online folyóirat negyedik évfolyam harmadik száma a szülői bevonódással és annak egyik formájával, az iskolai önkéntességgel foglalkozik.
Tartalomból:
A magyar szülők iskolai önkéntes tevékenységeinek típusai és formái - egy pilot-kutatás eredményei, 2024
Bartal Anna Mária - Csordás Georgina
"A szülők reaktív magatartása arra utal, hogy újra kellene gondolni (kulturálisan is) a magyarországi szülők iskolai bevonódásának szervezeti és formai kereteit, kompetencia határait, illetve aktivitásukat a stakeholder-szerepvállalássá kellene tudatosítani és erősíteni."
Iskolai önkéntesség és adományozói magatartás a szakképzésben tanulók szülei körében
Kocsis Zsófia - Rusznák Anett
"Inkább a városi homogén diplomás családok végeznek önkéntes tevékenységet, míg az rosszabb szociokulturális háttérrel rendelkező családok részéről egyfajta elzárkózás figyelhető meg."
Szülői bevonódás Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban: egy empirikus vizsgálat eredményei az ukrajnai magyar szülők körében
Pallay Katalin
"Az elemzés során kiderült, hogy a vallásos szülők aktívabban vesznek részt az iskolai eseményeken, míg a városi területeken élő szülők anyagi helyzete jobban támogatja az iskolai bevonódást."
Az apák és az anyák önkéntessége az iskolákban
Fényes Hajnalka - Csák Zsolt
"A szülők, és köztük az apák bevonása az önkéntes feladatokba az iskolán is múlik, és sikeres bevonás esetén ebből mind az iskola, mind a gyermekek profitálhatnak."
Szülői önkéntesség az erdélyi magyar tannyelvű iskolákban
Tódor Imre
"A tanulmány eredményei megerősítik a nemzetközi szakirodalom azon megállapításait miszerint a szülők iskolai szintű bevonódása/önkéntessége és a szülők szocioökonómiai státusza, valamint az iskola típusa között összefüggés létezik."
Esettanulmány az iskolai szülői bevonódásról és önkéntes tevékenységekről két Waldorf iskola példáján keresztül
Somos Magdolna
"A két vizsgált iskolára jellemző, hogy a szülői kör felsőfokú – elsősorban bölcsészettudományi – végzettséggel rendelkezik és fontosnak tartja gyermekük biztonságát, valamint a család és az iskola közötti szoros partnerséget, melyben a "dedikáció" és a "gondoskodás" jelenik meg. "
A szülői érdekérvényesítő tevékenységről az autizmussal élő gyermekek jogaiért - esettanulmány
Bányai Borbála - Nagy-Konnát Anikó - Boros Zsanett
"Az érintett gyermekek szülei egyedül, más szereplők (önkormányzat, szülői közösségek, civil-nonprofit szervezet stb.) támogatása nélkül nem juthattak eredményre, azonban a széles körű támogatás sem feltétlenül garantálja a gyermekek szakszerű iskolai ellátásának biztosítását."